perjantai 5. kesäkuuta 2009

4.2 SUPISTUMISSTRATEGIAMALLIN KEHITTÄMINEN

4.2 SUPISTUMISSTRATEGIAMALLIN KEHITTÄMINEN

Kun supistumisstrategiamallin kehittämiseen on (edellisen jakson perusteella) päädytty, on aiheellista aloittaa työ analysoimalla supistumisen syitä. Jaksossa 3.2.3 on supistumisen syiden analyysi jaettu muutamiin vaiheisiin. Supistumisen syyt tulevat tässä yrityksen ulkopuolelta. Sisäiset supistumissyyt tulevat vaikuttamaan yrityksen päämäärien kautta.

Supistumispaineiden alkusyitä on määrittelemätön joukko, niitä ei voida luetella tyhjentävästi, vaan niitä täytyy etsiä sattumanvaraisesti kokeillenkin. Jotakin apua etsinnässä ja identifioinnissa voi kuitenkin olla kuvioista 18 ja 19, joissa ympäristön paineita on jaoteltu ympäristön peruselementtien mukaisesti, mm. kysyntä- ja tarjontapuolelta tuleviin.

Välittömän supistumispaineen taustalla voi olla jokin välillinen alkusyy. Alkusyiden tunteminen auttaa arvioimaan paremmin onko supistumispaineelle vastakkaisvoimia, joita yritys voi tukea ja hyödyntää. Kuviossa 19 annettuja suuntaviivoja pitemmälle valmiiksi jäsenneltyyn analyysiin välittömistä ja välillisistä ympäristöpaineista ei tässä supistumisstrategiamallissa päästä, vaan analyysi jää vapaamuotoisesti suoritettavaksi. Paitsi kuviossa 25 annettuja viitteitä jää myös vastakkaisvoimien keksiminen kulloisessakin tapauksessa omintakeisesti tehtäväksi.

Supistumisen syiden ja vastakkaisvoimien etsimisen jälkeen arvioidaan supistumiskehityksen epävarmuutta. Arvio jää subjektiivisesti tehtäväksi. Mitä myöhemmässä vaiheessa supistumispaine havaitaan, sitä varmempi se yleensä on, ja sitä kiireellisempiä ovat vastatoimet. Joitakin merkkejä markkinoiden kyllästymisestä on lueteltu kohdassa 3.2.3.

Ajallisesti supistumiskehityksen kesto jaetaan ryhmiin: lyhytaikaisesti kertaluontoinen tai toistuva, ja pitkäaikaisesti vaikuttava, nopea tai asteittainen. Yrityksen puolustautumistapa tai sopeutumistapa vaihtelee tämän jaon mukaisesti.

Sillä kohdistuuko supistumiskehitys yhtäläisesti koko toimialaan vai valikoivasti johonkin yritykseen on vaikutusta yrityksen sopeutumiskykyyn. Samoin supistumisen vaikutus hintoihin on torjuttavissa eri tapauksissa eri tavoin.

Eri yritysten vahvuudet alalla, ja esteet yritysten poistumiselle alalta, vaikuttavat paljon yksittäisen yrityksen sopeutumismahdollisuuksiin. Arviot näistä tekijöistä tehdään käsikirjamaisten ohjeellisten luetteloiden avulla. Jaksossa 3.2.4 tiivistetään koko supistumisen syiden analyysiä kuvailuun kahdesta esimerkinomaisesta toimialan rakenteen analyysin tuloksesta, joista toinen on yrityksen sopeutumiseen kannalta myönteinen ja toinen kielteinen.

Kun supistumisen syiden analyysiä on systematisoitu, pyritään seuraavaksi (jaksoissa 3.3-3.4) kehittämään järjestelmällisesti joukko valmiita strategiavaihtoehtoja, joista supistumispaineiden alla oleva yritys voi tehdä valintansa. Kahdeksan tällaista strategiavaihtoehtoa kuvaillaan (jaksossa 3.4) käsitellen perusteita kunkin niistä valinnalle ja kuhunkin strategiaan kuuluvia toteuttamiskeinoja.

Ulkoisten supistumispaineiden lisäksi myös yrityksen päämäärillä on oma vaikutuksensa supistumisstrategiavaihtoehtojen kehittämiseen. Yrityksellä voi olla kannattavuuteen, tehokkuuteen, joustavuuteen ja supistumiseen liittyviä päämääriä, jotka ovat muodostuneet sisäisten supistumissyiden vaikutuksesta. Sisäisten supistumissyiden analyysi jää vapaamuotoisesti suoritettavaksi; jonkinlaista jaottelua niistä tehdään jaksossa 3.7.

Valmiit strategiavaihtoehdot auttavat yritystä kilpailukäyttäytymisessä, mutta eivät riitä pitkällä aikavälillä yrityksen säilymiseen, vaan yrityksen on säilytettävä uusiutumiskykynsä, intuitiivinen yrittäjyys, kyky luoda uusia liikeideoita ja uusia strategioita vanhojen kaavojen sijaan. Tämä tulee erityisen tärkeäksi supistumispaineiden alla, tarvitaan uusien strategioidenkin kehittämistoimintaa. (Ks. jakso 3.5.1)

Supistumisstrategiavaihtoehtoja arvioitaessa joudutaan kiinnittämään huomiota tilannetekijöihin, strategisen suunnittelun erilaisuuteen supistuvilla markkinoilla, verrattuna perinteisiin, kasvaviin markkinoihin. (Ks. 3.5.2)

Valmiit strategiavaihtoehdot ovat varsin heterogeenisia, monenkirjavia, ja niitä joudutaan paljolti vertaamaan toinen toisiinsa ilman jäsenneltyä vertailukaaviota. Jaksossa 3.5.3 kehitetään kuitenkin eräänlainen matriisimalli ohjeeksi strategian valintaan yrityksen suhteellisen kilpailuaseman ja toimialan rakenteen vaihdellessa. Supistumisen syiden analyysi muodostaa perustan toimialan rakenteen ja yrityksen suhteellisen kilpailuaseman arvioimiselle.

Valmis matriisimalli ei kata täysin supistumisen syiden analyysissa esiin tulleita seikkoja, vaan sitä joudutaan täydentämään analyysillä, jota on kuvattu jaksossa 3.5.4. Rajanvetoon eri vaihtoehtojen välille tarvitaan myös investointilaskelmia.

Tiivistäen voidaan sanoa yritykseen supistumisstrategiamallin kehittämisen auttavan supistumispaineissa olevaa yritystä seuraavilla tavoilla:

1) Ulkoisiin supistumispaineisiin, sisäisiin supistumissyihin, sekä heikkoihin signaaleihin kiinnitetään enemmän huomiota.

2) Ulkoisten supistumispaineiden analysointia kehitetään.

3) Sisäisten supistumissyiden hyödyllistä vaikutusta yrityksen päämäärien asetteluun korostetaan.

4) Yritykselle kehitetään valmiita varasuunnitelmia, supistumisstrategiavaihtoehdot.

5) Supistumisstrategiavaihtoehtojen arvioimiseen kehitetään matriisimalli ja sitä täydentävä analyysi.

Lopuksi seuraavassa jaksossa käsitellään supistumisstrategian valintapäätös ja siihen johtava prosessi. Supistumisstrategiamallin kehittäminen, sen tuomat lisäykset, yhdistetään näin perinteiseen, aikaisemmin vakiintuneeseen strategiseen suunnitteluun.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti