torstai 4. kesäkuuta 2009

3.2.4 Supistumisympäristön laatu

3.2.4 Supistumisympäristön laatu

Yhteenvetona supistumiskehitystä analysoivista kysymyksistä voidaan kuvailla myönteinen ympäristö alan taantumiselle, jota ei voida suoraan torjua, ja joka on pitkäaikaista:

Supistumiskehitys on siedettävintä (vähiten kielteistä) alan ympäristönä silloin kun

1) supistumisen syy havaitaan ja tunnetaan,

2) supistumisen kehityskulku on ennustettavissa sataprosenttisella varmuudella,

3) supistumisen nopeus on hyvin hidas,

4) yritys ei ole epäedullisessa asemassa kilpailijoihinsa nähden alallaan, vaan ongelma on alan yhteinen,

5) hintojen pysyvyys on vakaa, hintasopimukset ovat mahdollisia, alalla on useita säilyviä markkinarakoja, tuotteet ovat differoituja - sekä asiakkaat ovat hajanaisia ja tuoteuskollisia ja niillä on suuret vaihtokustannukset,

6) alalla ei ole pelkästään tästä alasta riippuvia epätoivoisia kilpailijoita, alalla ei tarvita lisäinvestointeja, tuotantolaitteisto on suurimmaksi osaksi vanhaa, se on helppoa muuttaa tai myydä ja koostuu itsenäisistä osista, vertikaalinen integraatio on vähäistä.

Kielteisessä ympäristössä sitä vastoin kehitys on

1) epävarmaa ja

2) vaihtelevaa,

3) nopeaa tai vyöryvää,

4) yritykseen kohdistuu erityinen haitta,

5) hinnat ovat kustannuksia alhaisemmat, markkinarakoja ei ole, tuotteet ovat yleistuotteita, ostaja-asiakkaat asettavat kovia ehtoja ja niiden vaihtokustannukset hankkijoilleen ovat minimaaliset,

6) alalla on monia suuria yrityksiä joille se on ainoa ala, tarvitaan suuria, usein pakollisia korvaus- ja lisäinvestointeja, tuotanto-omaisuus on uutta ja vanhastakaan ei ole luovuttu, laitteistolle ei ole myyntimarkkinoita, yrityksen osat ovat paljolti riippuvaisia toisistaan, yhteisistä tiloista ja laitteista, ja vertikaalinen integraatio on merkittävää.

Myyntihintojen pysyvyyteen riittävien korkeina vaikuttavat kilpailuympäristön tekijät. Mahdollista hintasotaa alalla pahentaa jos alalla on kova kilpailu: saman kokoisia yrityksiä, suuret kiinteät kustannukset ja poistumisesteet, sekä yritykset ovat epävarmoja omista erityisistä vahvoista puolistaan. Huonossa tapauksessa voivat myös hankkijat painostaa toimialaa sen ostohintojen nostamisella, tai ylipäätänsä alkuperäisiin supistumispaineisiin liittyy lisäksi paineita muiltakin kilpailuympäristön suunnilta, kuten että uusien tulokkaiden on niin helppoa päästä alalle (matalat alalle pääsyn esteet) että tulijoita riittää huonosta kehityksestä ja vaikeammista poistumisesteistä huolimatta.

VIITTEET:
Harrigan & Porter 1984, 72. 77.
Meffert 1983, 203.
Porter 1980, 256. 265-266. 244. 22.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti