perjantai 5. kesäkuuta 2009

3.5 SUPISTUMISVAIHEEN STRATEGIAN VALINTA

3.5 SUPISTUMISVAIHEEN STRATEGIAN VALINTA

3.5.1 Luova yrittäjyys ja kilpailukäyttäytyminen

Valitessaan strategiaansa yritys sovittaa toisiinsa ympäristön tarjoamat mahdollisuudet ja yrityksen omat voimavarat (sekä yrityksen toiminta-ajatuksen ja päämäärät).

Yritys syntyy alunperin yrittäjyydestä, jostakin luovasta liikeideasta. Sen jälkeen toimintaa tehostetaan kilpailutoimin, kunnes huomataan, että olisi löydettävä uusi suhde ympäristöön.

Yrityksissä vuorottelee näin ollen suuntautuneisuus a) kilpailukäyttäytymiseen (tuottaa tehokkaammin, saada korkea hinta ja saavuttaa suuri markkinaosuus), sekä b) yrittäjäkäyttäytymiseen (korvata vanhat tuotteet ja markkinat uusilla, joilla saavutetaan parempi voitto tulevaisuudessa). Kumpikin näistä suuntautumistavoista liittyy toisaalta sekä yrityksen kasvuvaiheeseen että supistumisvaiheeseen.

Aloittaessaan alunperin kasvunsa yrityksellä on "vain" liikeideansa, jonka uutuus, luovuus ja tarpeellisuus on silloin ratkaisevinta. Sen jälkeen, liikeidean ollessa onnistunut ja markkinoiden kasvaessa, huomiota voidaan kiinnittää enemmän kilpailutoimiin.

Markkinoiden supistuessa kilpailukäyttäytyminen tulee toisaalta entistä tärkeämmäksi, koska liikeidea ei enää ole itseriittoisesti hyvä ja tuottoisa. Kilpailukäyttäytyminen siis korostuu, vaikka toisaalta se ei pelkästään voi enää aikaa myöten riittää, vaan tarvittaisiin paremminkin uusi liikeidea entisen tilalle, eli yrittäjyyttä.

Supistumisvaihe vaatisi siis sekä uusien mahdollisuuksien löytämistä ympäristöstä, että tehokkaampaa kilpailun strategiaa entisiin liikeideoihin turvaten - sopivassa suhteessa siihen nähden, millaisia ja miten hyviä uusia mahdollisuuksia on löydetty.

Uusia liikeideoita syntyy keksintöinä ja oivalluksina, yritysten ja erehdysten kautta, mahdollisesti luovuutta lisäävien menetelmienkin avulla. Teoriamallit kertovat vain sen, kuinka valita tunnetuista vaihtoehdoista, mutta ovat kyvyttömiä luomaan uusia, vaikka teorian yrityssuunnittelusta täytyisikin sisältää sekä teoria a) etsinnästä, että b) valinnasta.

Tietojen keräämistä, analyysia ja teoreettisia johtopäätöksiä on täydennettävä intuitiivisilla tekijöillä, ihmisyksilön sisäisellä näkemyksellä, kuten

1) innovaatioilla, oppimisella ja halukkuudella muutoksiin,

2) pioneeritoiminnalla, ympäristön muokkauksella,

3) riskinotolla, valmiudella subjektiivisiin päätöksiin.

Intuitiiviseen yrittäjäkäyttäytymiseen ei voida paneutua tässä yhteydessä, vaan ainoastaan sopivaan kilpailukäyttäytymiseen - ottaen silti huomioon, että sen täytyy olla erilainen riippuen siitä, missä määrin voidaan nojautua uusiin hyviin liikeideoihin, ja missä määrin joudutaan turvautumaan edelleen entiseen liikeideaan.

VIITTEET:
Ansoff ym. 1976, 42.
Burton 1983, 150.
McGinnis 1984, 48.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti