torstai 4. kesäkuuta 2009

3.2 ULKOISET SUPISTUMISPAINEET

3.2 ULKOISET SUPISTUMISPAINEET

3.2.1 Yrityksen ulkoinen ympäristö

Ulkoisen ympäristön olosuhteet ja niiden muutokset (uhkat ja mahdollisuudet) rajoittavat yrityksen kannattavuutta, kokoa ja elinmahdollisuuksia. Yritys on riippuvainen kokonaisympäristöstään, jota voidaan hahmotella monin tavoin, kun otetaan huomioon mitä moninaisimpia yhteiskunnallisia ja kokonaistaloudellisia tekijöitä; välillisesti kaikki vaikuttaa kaikkeen.

Yrityksen ulkoisen ympäristön kaksi jo aiemmin mainittua (kuvio 17) osa-aluetta ovat:

a) toimialaan erityisesti liittyvä kilpailuympäristö, ja
b) toimialasta irrallinen yleinen ympäristö.

Toimialan kilpailuympäristönsä kanssa yritys joutuu olemaan jatkuvasti vuorovaikutuksessa, päivittäisessä toiminnassaan. Tällöin yritys myös huomaa ja pystyy helposti tunnistamaan siellä tapahtuvia muutoksia, eli yritys saa sieltä ns. vahvoja signaaleja.

Sen sijaan yleinen ympäristö, irrallaan toimialasta, on kokonaisuudessaan niin laaja ja monivivahteinen, ettei sitä ole helppoa seurata ja havainnoida tiiviisti. Yleisen ympäristön havainnointi perustuu ns. heikkojen signaalien huomaamiseen.

Yleisen ympäristön muutokset eivät tavallisesti välittömästi vaikuta yritykseen, tai vaikuttavat heikosti, mutta muutosten seuraukset voivat olla merkittäviä pitemmällä aikavälillä. Toisinaan nämä muutokset vaikuttavat välittömästikin ja voimakkaasti, ilmeten vahvana signaalina (kuten esim. v:n 1973-74 öljykriisi), olipa niistä sitten ollut edeltä käsin havaittavissa heikkoja signaaleja tai ei.

Pieni yritys on yleensä melko sidottu yhden toimialan kilpailuympäristöön, koska usein sen kaikki henkiset voimavarat ja kilpailuedut liittyvät tähän alaan, eikä sillä ole myöskään mahdollisuuksia rahoittaa siirtymistä tai laajenemista toiselle alalle. Monialaisen suuryrityksen rajoituksina painottuvat suhteellisesti enemmän yleisen ympäristön taloudelliset ja yhteiskunnalliset olot, mutta liiketoimintayksikköjensä tasolla sekin on riippuvainen kunkin toimialansa olosuhteista.

Toimialan kilpailuympäristössä vaikuttavat ensisijaisesti kysyntäpuolella ostajat ja tarjontapuolella nykyiset kilpailijat, uudet alalle tulijat (tai alalta poistuvat) korviketuotteet ja tavarantoimittajat eli hankkijat (Kuvio 18).


Kuvio 18. Yrityksen kilpailuympäristön ja yleisen ympäristön peruselementit (Vrt. osin Hussey 1984, 52; Porter 1980, 4; Thomas (1974) - ks. Grant & King 1982, 26.)

KILPAILUYMPÄRISTÖ:

Nykyinen kilpailu alalla

Ostajien vaikutusvalta

Hankkijoiden vaikutusvalta

Uusien alalle tulijoiden uhka

Korvaavien tuotteiden uhka

VÄLIMAASTO:

Rahoitusmarkkinat

Julkishallinto

Ammattiyhdistysliike

Yleisön eturyhmät

YLEINEN YMPÄRISTÖ:

Taloudelliset tekijät

Laillisuustekijät

Poliittiset tekijät

Väestötekijät

Sosiaaliset tekijät

Teknilliset tekijät

Infrastruktuuritekijät

Ekologiset tekijät

*

Toimialan ulkopuolista ympäristöä voidaan jaotella esim. taloudellisiin ja ekologisiin tekijöihin, teknillisiin ja infrastruktuuri(yhdyskunnan perusrakenne)-tekijöihin, sosiaalisiin ja väestötekijöihin, sekä poliittisiin ja laillisuustekijöihin.

Monivivahteisuudessaan yleistä ympäristöä voidaan jakaa mitä lukuisampiin osiin, tai pelkistää harvempiin pääryhmiin, usein neljään, joista

1) taloudellisiin tekijöihin voidaan ryhmittää mm. suhdanteet, inflaatio, taloudellinen kasvu, valuuttakurssit, korkotaso, työttömyys, maksutase, sekä energian ja luonnonvarojen saatavuus;

2) teknillisiin tekijöihin mm. yleinen teknologinen kehitys, tutkimukseen ja kehitystoimintaan käytettävien panosten määrä alalla ja yhteiskunnassa, sekä niiden kohdistaminen, sekä patenttisuoja ja vallitseva teknillinen taso yhteiskunnassa;

3) sosiaalisiin tekijöihin voidaan lukea mm. yhteiskunnan kulttuuri, historia kieli ja elämäntavat, elämäntyylin muutokset, ammatilliset odotukset, kuluttajien vaatimukset (konsumerismi), perheenmuodostus, syntyvyys, väestönkasvu, muuttoliike ja keski-ikä; sekä

4) poliittisiin tai institutionaalisiin tekijöihin mm. lait ja asetukset, viranomaisten määräykset, yhteiskunnalliset palvelut ja tulonsiirrot, avustukset ja tukipalkkiot, verotus, tullit ja kauppasopimukset, sekä raha- ja hintapolitiikka, jne.

Ryhmittelyt vaihtelevat, eivätkä ole täydellisiä. Kuviossa 18 on kilpailuympäristön ja yleisen ympäristön väliin sijoitettu joukko vaikuttajia, jotka korostuvat yleisestä ympäristöstä lähettäen vahvempia signaaleja, vaikka eivät kuulu varsinaiseen kilpailuympäristöön.

VIITTEET:
Grant & King 1982, 26.
Hofer & Schendel 1978, 92. 154.
Hussey 1984, 52.
Lahti 1985, 187-188.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti