torstai 28. toukokuuta 2009

2.1.1 Strategisen suunnittelun syntyminen

2 STRATEGINEN SUUNNITTELU JA YRITYKSEN KASVU

2.1 STRATEGISEN SUUNNITTELUN YLEISTEORIA

2.1.1 Strategisen suunnittelun syntyminen

Yrityksen strategia voidaan määritellä perusominaisuuksiksi,joilla yritys suoriutuu (eli 'pärjää') ympäristössään. Näin määriteltyä strategiaa voidaan lähestyä joko laskujohtoisesti (deduktiivisesti) muiden elämänalojenosoittamista yleisistä ilmiöistä tai nousujohtoisesti(induktiivisesti) etenemällä yrityksen yksittäisistä käytännön ongelmista niiden yleisempään käsittelyyn. (Ks. Kuvio 1).

Kuvio 1. Yritys ympäristössään ja strategian kehittyminen toisaalta analogioista, toisaalta laajentamalla näkökulmaa.

< Biologia
< sotatiede
< käyttäytymistiede
< systeemiteoria
< ym.
Muuttuva kokonaisympäristö

YRITYS ominaisuuksineen

Muuttuva kokonaisympäristö
< operatiiviset ongelmat
< investointisuunnitelmat
< budjettilaskelmat
< ym.
*

Yritysten kilpailuun voidaan etsiä analogioita esim. biologiasta ja sotatieteestä. Yritys ei pysy elossa sattumalta vaan jokaisella yrityksellä voidaan sanoa olevan jokin strategia, jonka piirteitä voidaan kuvailla, vaikkasitä ei olisi tietoisesti kehitetty. Yrityksellä on toimintaympäristö, johon se joutuu sopeutumaan, joko muuttamalla itseään tai yrittämällä muuttaa ympäristöään.

Biologiassa tunnetaan käsite "taistelu eloonjäämisestä, jossa vain vahvimmat selviytyvät". Ihmiset ovat sivistyessään, olojen salliessa, lieventäneet taistelua ajoittain pelkäksi kilpailuksi paremmasta elämästä. Kilpailua ei voida poistaa, koska tarpeet ovat suuremmat kuin niiden toteuttamismahdollisuudet. Yritysten kesken kilpailu jatkuu armottomuudessaan lähellä luonnontilaa, koska yrityksiin ei keinotekoisina rakennelmina kohdisteta tunteita.

Toisaalta tietoinen strateginen suunnittelu kehittyy, kun yritys laajentaa näköpiiriään lyhytnäköisistä käytännön ongelmien ratkaisuista kohti KOKONAISVALTAISEMPAA SUUNNITTELUA.

Ensin on syntynyt suppeampia tavoite- ja budjettilaskelmia, sitten huomataan, että tulevaisuuden toimintojen ennakkovalmisteluun tarvitaan kokonaispuitteet: rationaalinen analyysi ympäristön mahdollisuuksista ja uhkista sekä yrityksen vahvuuksista ja heikkouksista.

Strategian muotoilulla autetaan tärkeiden tekijöiden tunnistamista muuttuvassa ympäristössä.

Tietoinen strategiaa auttaa harkinnanvaraisten resurssien kohdistamisessa, jota ei voida tehdä budjettilaskelmilla. Strategia ohjaa ja yhdistää yrityksen toimintoja.

Strateginen suunnittelu on pitkäaikaista ja muita suunnitelmia yhdistelevää SYSTEMAATTISTA PÄÄTÖKSENTEKOA ja organisointia, käyttäen parasta tietoa tulevaisuudesta ja verraten tuloksia odotuksiin systemaattisen palautteen avulla. Suunnittelulla käydään vuoropuhelua tulevaisuudesta pyrkien jatkuvaan muutokseen.

VIITTEET:
Ansoff & Hayes 1976, 1.
Hofer & Schendel 1978, 4. 13. 5-6.
Jääskeläinen & Kallio 1977, 13.
Kyläkoski 1980, 33. 7.
Taylor 1977a, 4. 5. 8.
Vehmanen 1978, 3.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti